tisdag 29 september 2009

Körkort

Idag hade jag äntligen min uppkörning. Det gick bra! Så inom 2-6 veckor kan jag äntligen sluta bära runt på passet hela tiden. Ska bli skönt.
Kan inte påstå att uppkörningen var särskilt svår. Vi kom dit (Anneli var med som sällskap) och ställde oss i uppkörningskön. TACK SNÄLLA LINNEA FÖR ATT JAG FICK LÅNA DIN BIL! När vi står där i kön så ser jag att de som är längst fram och pratar med kontrollanterna viftar med armarna utanför fönstret på ett sätt som jag antog att man ska göra om ljusen på bilen inte funkar, men de tecknena hade jag ju glömt bort så vi får se hur det går tänkte jag.. Bilen som var framför mig stod det "student driver" på och när de kom fram så klev en kille ut från passagerarsidan. Så jag rullade ner rutan och frågade om han möjligtvis var en körskollärare, vilket han var så han lärde mig tecknena. :) Sväng vänster är ju inte så svårt men jag var inte så säker på om hand upp var svänga höger eller stanna, så det var jäkligt tur att han dök upp där.
När det sen var min tur så kollade kontrollanten så att alla ljus (blinkers, broms) fungerade och sen fick jag göra handtecknen. Sen bad han mig peka på lite olika saker som tex. handbromsen, varningsblinkersknappen, vindrutetorkarspaken osv och det gick ju bra. Sen satte han (en trevlig asiat) sig i bilen och vi åkte iväg. Fick köra runt några kvarter, tog kanske en kvart. 12 nedslag hade jag, man fick ha max 15 för att klara sig. Puh! I stort sett det enda jag hade nedslag på var "traffic check", att jag inte vred på huvet tillräckligt mycket när vi närmade oss och passerade småkorsningar. Han visste ju självklart inte om vilken otrolig split-vision jag har! ;)

Sen bar det av till skolan där jag fick reda på att jag fått ännu ett A på en inlämning i fotoklassen och alldeles snart kommer Jonte och Lisa hit! Så det här måste räknas som en riktigt bra dag!

Kram på er där hemma!

2 kommentarer:

  1. Hej! Då får man väl bara Gratulera! Ett stort GRATTIS! Lycka till nu och kör försiktigt. Kram från Bibi och Reine

    SvaraRadera
  2. hoppas att ljusen fungerar så du slipper vifta med armarna, det verkar säkrare!
    GRATTIS till körkortet och till det fina betyget.
    Hoppas att ni får det trevligt med Jonte och Lisa.
    Kramar

    SvaraRadera